نظریۀ رشد به مثابۀ فلسفۀ روان‌شناسی منتشر شد

۰۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۲ کد : ۶۱۴ اخبار معرفی آثار
تعداد بازدید:۱۹۲۵
کتاب «نظریۀ رشد به مثابۀ فلسفۀ روان‌شناسی» تالیف دکتر مهدی عاشوری و دکتر جمیله علم‌الهدی از سوی سازمان سمت در ۲۸۰ صفحه و با شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۶ هزار تومان منتشر شد.
نظریۀ رشد به مثابۀ فلسفۀ روان‌شناسی منتشر شد

این کتاب بر آن است تا توضیح بدهد چه تصویری از «انسان مطلوب» و چه طرحی برای تغییر و حرکت انسان به سوی مطلوبیت را می‌توان به عنوان طرح رشد انسان پذیرفت و چرا؟ مولفان تلاش نموده‌اند رویکرد فلسفی جدید و رو به‌ گسترش در چهارچوب حکمت متعالیه در ایران را معرفی کنند. حکمت متعالیه عنوانی است برای صورت تکامل‌یافته‌ای از عقلانیت اسلامی که از چند قرن پیش تاکنون و تقریباً موازی با عقلانیت مدرن توانسته است راه اندیشیدن را برای دانشجویان و محققان باز نگه دارد. یکی از مولفان در مقدمه خود می‌نویسد: «نقطۀ شگرف گسترش حکمت متعالیه به دسته‌ای از تحولات فکری متعلق است که در یک قرن اخیر و در مواجهۀ عقلانی با فلسفۀ غرب پدید آمده است. در واقع به دنبال ساختارشکنی امام خمینی(ره) در حوزۀ اندیشۀ سیاسی که با نگارش کتاب کشف الاسرار شروع شد، جریان فکر اسلامی وارد مرحلۀ جدیدی از مقاومت نظری شد. پیدایش نسلی از فیلسوفان انقلابی و هجرت استاد مطهری از حوزه به دانشگاه، پشتوانۀ اندیشه‌ای ضروری برای مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی و جریان‌سازی‌های اندیشه‌ای را تأمین کرد. برگزاری کرسی‌های درس و ترویج آموزش‌ها و پژوهش‌های معطوف به فلسفۀ اسلامی و حکمت متعالیه در حوزه و دانشگاه پشتوانۀ نظری قدرتمند و تأثیرگذاری برای انقلاب فراهم ساخت. ظهور علامه طباطبائی در قرن بیستم به تنهایی یک انقلاب فلسفی است که ظرفیت حکمت متعالیه را برای مقاومت اندیشه‌ای در برابر استعمار علمی به‌خوبی به نمایش گذاشت.»
در درس اول، چیستی روان‌شناسی و نسبت آن با فلسفه و آموزه‌های اسلامی بررسی می‌شود. در درس دوم، مبانی جهان‌شناختی و در درس سوم، مسئلۀ تغییر و حرکت در انسان به مثابۀ اولین مسئلۀ انسان‌شناسانه مطرح و در درس چهارم، ماهیت رشد بررسی می‌شود. در درس پنجم، با نقد الگوی خطی برای رشد، چرخه‌های تجسد­ تجرد به عنوان الگویی عام برای حرکت مطلق و همچنین الگویی خاص برای حرکت در انسان معرفی می‌شوند. در درس ششم، موضوع علیت برای بحثِ عوامل رشد، مورد مداقّه قرار می‌گیرد و براساس علیت إعدادی، الگوی عاملیت در انسان مطرح می‌شود. در درس هفتم، پس از اشاره‌ای به نوشته‌ها و مفروضات نفس‌شناسی، چرخه‌های تجرد­ تجسد متناظر با مقام‌های سه‌گانۀ بدن، عقل و قلب بررسی می‌شوند. در درس‌های هشتم و نهم، از ساحت‌های معرفتی و عملی انسان براساس چیستی ادراک و اراده بحث می‌شود. در این بحث، مدلی از نقش اراده در ادراک ارائه می‌شود که دچار کاستی‌های مدل تقدّم اراده بر علم و سوژه‌گرایی نیست. درس دهم، به موضوع نیاز، دروس یازده و دوازده به موضوع استعداد و دروس سیزده و چهارده به بحث عاطفه اختصاص دارد.
کتاب حاضر برای دانشجویان رشتۀ علوم تربیتی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به عنوان منبع کمک‌درسی برای دروس «انسان‌شناسی»، «تعلیم و تربیت اسلامی»، «فلسفۀ تربیتی اسلام» و «روان‌شناسی رشد» و دانشجویان رشتۀ روان‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان منبع کمک‌درسی برای دروس «علم‌النفس»، «فلسفۀ روان‌شناسی» و «روان‌شناسی رشد» تدوین شده است.
علاقمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به اینجا مراجعه نمایند.

کلید واژه ها: سازمان سمت نظریه رشد به مثابه فلسفه روان‌شناسی مهدی عاشوری جمیله علم‌الهدی


نظر شما :