کتاب «اصول بیمۀ اسلامی» منتشر شد

۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۱ کد : ۲۴۰ اخبار معرفی آثار
تعداد بازدید:۳۷۳۳
کتاب «اصول بیمۀ اسلامی» توسط مجید رضایی دوانی و مرتضی رضایی تالیف و به همت سازمان سمت و با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه مفید به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب در ۱۵۸ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۶ هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.
کتاب «اصول بیمۀ اسلامی» منتشر شد

در پیشگفتار این کتاب آمده است: «بیمه در عصر حاضر از تکامل‌یافته‌ترین روش‌های پیشگیری و مقابله با خطر و کسب آرامش است و توسعه و تحولات چند قرن اخیر آن در کنار تحولات صنعت و اقتصاد شرایط بهتری را برای انسان رقم زده است. بیمه در چند قرن اخیر در همۀ عرصه‌های زندگی نفوذ کرده و به عنوان پدیدۀ عمومی ظهور یافته است. با توجه به حضور گستردۀ بیمه در زندگی انسان و لزوم آشنایی با آن و از سویی جدید بودن قرارداد بیمه در کشورهای اسلامی و ضرورت استفاده از منافع آن، بررسی فقهی بیمه، مد نظر اندیشمندان اسلامی قرار گرفته و دیدگاه‌های مختلفی دربارۀ آن مطرح شده است. در چند دهۀ اخیر مسائل فقهی مربوط به بیمه به عنوان یکی از قراردادهای جدید حتی به رساله‌های عملیه کشیده شده و مورد توجه عمیق قرار گرفته است. با توجه به ابعاد گستردۀ حقوقی، فقهی و اقتصادی بیمه و حضور فعال آن در بازارهای مالی، آشنایی با بیمه و مسائل آن برای دانشجویان رشته‌های مختلف از جمله حقوق و اقتصاد امری لازم است. از همین رو در دروس رشته‌های مذکور به عنوان درس اختیاری یا اصلی تعبیه شده و نوشتۀ حاضر برای آشنایی دانشجویان با بیمه و مباحث فقهی و اقتصادی به صورت درسنامه نگاشته شده است. مباحث بیمه بسیار گسترده است و در این نوشته مختصری از مباحث اولیه مطرح می‌شود. از آنجا که بیمه به عنوان یک قرارداد باید متناسب با فقه و حقوق اسلامی باشد در دهه‌های اخیر برخی از اندیشمندان نوعی از بیمه را با عنوان تکافل یا بیمۀ اسلامی طراحی کرده‌اند که نیازهای بیمه‌ای را در میان مسلمانان پوشش می‌دهد. این شیوه عمدتاً در جهان اهل سنت با استقبال مواجه شده است، ولی فقهای شیعه بیمۀ متعارف را پذیرفته، آن را با فقه اسلامی تطبیق داده و در چهارچوب اصول اسلامی آن را بازتعریف کرده‌اند.» 

مولفان در این کتاب بیمه با تعریف پذیرفته‌شده در فقه شیعی را مطرح و دیدگاه اهل سنت و تلاش‌های آنان در تأسیس بیمۀ تکافل را  بررسی می‌کنند. درواقع دروس اولیه به شناخت موضوع بیمه، ماهیت، آثار و ویژگی‌های آن اختصاص یافته، اهمیت و جایگاه آن در اقتصاد امروز و نقش ریسک و خطر در بیمه تبیین شده و پس از آن به شناخت احکام شرعی آن پرداخته شده است وماهیت فقهی قرارداد بیمۀ متعارف و اصول حاکم برآن بررسی می‌شود. بیمۀ تکافل و امتیازات و شرایط آن نیز در دروس پایانی مطرح می‌شود.

کتاب حاضر برای دانشجویان رشتۀ اقتصاد اسلامی به عنوان منبع اصلی در «اصول بیمۀ اسلامی» در مقطع کارشناسی به ارزش 3 واحد تدوین شده است. این کتاب همچنین می‌تواند برای دانشجویان رشته‌های بیمه، اقتصاد بازرگانی، فقه و حقوق و حقوق خصوصی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و کارشناسان صنعتِ بیمه سودمند باشد. علاوه بر جامعۀ دانشگاهی سایر علاقه‌مندان نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

 

برای تهیه کتاب روی تصویر کلیک کنید

کلید واژه ها: اصول بیمه اسلامی بیمه مجید رضایی دوانی مرتضی رضایی اقتصاد اقتصاد اسلامی


نظر شما :