برگزیده شدن سازمان سمت در پایش علم و فناوری

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۸ کد : ۲۸۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۴۰۰
برگزیده شدن سازمان سمت در پایش علم و فناوری

به گزارش سازمان سمت، به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی وابسته به سازمان سمت به عنوان یکی از برگزیدگان در پایش علم و فناوری از سوی آن موسسه معرفی شد. در این زمینه دکتر محمدجواد دهقانی رییس موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری گفت: نتایج رتبه‌بندی پژوهشگاه‌ها در سال 99-98 که با تصویب وزارت عتف، توسط گروه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) انجام شده است، منتشر شد.

دهقانی گفت: موسسه استنادی علوم (ISC) از اواخر سال 98 با ابلاغ رسمی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فن‌آوری عملا ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور را با شاخص‌ها و معیارهای مصوب کارگروه تخصصی رتبه ‌بندی در وزرات علوم آغاز کرد. هرچند در طول 10 سال گذشته رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور توسط گروه رتبه‌بندی (ISC) انجام می‌شد ولی در سال 99 رتبه‌بندی و ارزیابی پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم با معیارها و شاخص‌های جدید و نیز روش‌شناسی کاملاً متفاوت نسبت به قبل و نیز با هماهنگی و نظارت کامل کارگروه تخصصی رتبه‌بندی در وزرات عتف توسط (ISC) انجام گرفت.

وی اظهار داشت: اطلاعات مورد نیاز رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی از سه طریق جمع‌آوری شده است: اطلاعات پژوهشی که جمع‌آوری آن بر عهده گروه رتبه‌بندی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) است، خوداظهاری دانشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه‌بندی توسط رابطین محترم در دانشگاه‌ها به دست می‌آید و نیز برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم یا سازمان‌های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه‌بندی قرار داده می‌شود.

وی افزود: به دلیل ماهیت متفاوت مراکز آموزشی و پژوهشی و تفاوت در ماموریت‌ها، ضرایب معیارها و شاخص‌ها در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت در معیار آموزش است که ضریب آن برای پژوهشگاه‌ها صفر در نظرگرفته است. جدول زیر وزن هر معیار در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را نشان می‌دهد. در سایر شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها هم تفاوت‌هایی وجود دارد که در روش‌شناسی مندرج در سایت رتبه‌بندی به صورت کامل ارائه شده است.

دهقانی ادامه داد: در رتبه‌بندی پژوهشگاه‌ها در سال 99-98، 30 پژوهشگاه حضور دارند که از این تعداد 19 پژوهشگاه از پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم هستند. بر این اساس نتایج نیز بر طبق همین تقسیم‌بندی اعلام شده است. به این شکل که یک رتبه‌بندی با نام درهمکرد اعلام شده است که تمامی 30 پژوهشگاه را با هم رتبه‌بندی می‌کند و یک رتبه‌بندی شامل پژوهشگاه‌های وزارت عتف است که 19 پژوهشگاه با هم رتبه شده‌اند. در این رتبه‌بندی قابلیت فیلترکردن نتایج، بر اساس تقسیم‌بندی وزارت علوم، که شامل 4 گروه علوم انسانی و معین وزارت عتف علوم بین‌رشته‌‌ای، علوم پایه و تجربی تخصصی می‌شود، وجود دارد.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در ادامه گفت: در هر دو بخش درهمکرد و پژوهشگاه‌های وزارت علوم، با توجه به نزدیک بودن امتیازات، بازه‌های رتبه‌ای، به جای رتبه مطلق پیشنهاد و اجرا شده است. بر این اساس، همه پژوهشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی به صورت بازه مشخص محاسبه و در هر بازه به صورت الفبایی اعلام شده است. گفتنی است بازه‌های رتبه‌ای 5 تایی برای پژوهشگاه‌ها، درنظر گرفته شده است.

وی افزود: پژوهشگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به پروفایل خود جزئیات عملکرد را در هر شاخص ملاحظه نمایند، ضمناً نتایج رتبه‌بندی در وب سایت رتبه‌بندی به آدرس https://isc.ac/fa/news/1629 برای عموم در دسترس است و روش‌شناسی آن نیز به صورت واضح در همین وبگاه قرار داده خواهد شد.

 

کلید واژه ها: رتبه رتبه دانشگاه رتبه دانشگاه موسسات پژوهشی موسسه استنادی علوم وزارت علوم


( ۱ )

نظر شما :