نسخه چاپی


  ارسال به دوست

مدیر فروش و بازاریابی «سمت»:
سازمان «سمت» امسال در حوزه نشر سال پرکاری داشته است

 در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، گفتگویی با سیدحسین کاظمی، مدیر بازاریابی و فروش «سمت» و مسئول غرفه این سازمان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران داشتیم. کاظمی در این گفتگو درباره وضعیت صنعت نشر، استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب، مکان برگزاری این نمایشگاه و تازه‌ترین خدمات «سمت» برای مخاطبان سخن گفت که در ادامه می‌خوانید:


در مورد وضعیت نمایشگاه امسال و مقایسه آن با سال گذشته نظرتان را بفرمایید.

مزیت مصلی نسبت به شهر آفتاب که سال گذشته نمایشگاه کتاب در آن برگزار شده بود، این است که موقعیت جغرافیایی خوبی دارد؛ استقرار نمایشگاه در مرکز شهر است و دسترسی آن برای مردم راحت‌تر است. اما از سوی دیگر، کارکرد مصلی برای اهداف معنوی است و سازه‌های طراحی‌شده در این مکان،‌ نمی‌تواند برای برگزاری نمایشگاه مناسب باشد. برای مثال ما از صبح چهار مرتبه با قطعی برق مواجه بودیم که نشان می‌دهد تمهیدات لازم برای برگزاری چنین رویدادهایی در این فضا وجود ندارد.

این مشکلات در فروش کتاب‌ها هم تأثیر دارد؟

قطعی برق باعث قطعی سیستم‌های رایانه‌ای و پرداخت‌های بانکی می‌شود؛ سامانه‌های جستجوی کتاب و صدور فاکتور هم به‌تبع دچار مشکل می‌شود. مصلی تهران دو دوره گذشته پذیرای نمایشگاه کتاب نبوده و بنابراین آمادگی لازم را برای برگزاری این رویداد ندارد.

در جایابی غرفه‌ها هم دچار مشکلاتی بودیم؛ برای مثال در سالن‌‌های بخش دانشگاهی، تنها دو سالن قابل رؤیت است و بقیه سالن‌ها که ما در یکی از آن‌ها مستقر هستیم، پشت فضای سبز قرار گرفته و مقابل آنها بنرهای تبلیغاتی نصب شده است که عملاً باعث دیده نشدن این سالن‌ها می‌شود. جلوی این فضا نیز غرفه‌های فروش خوراکی و مواد غذایی است و بسیاری از مخاطبان در پیدا کردن سالن‌های دانشگاهی مشکل داشتند. البته با نصب بنر راهنمایی در مسیر، سعی کردیم به مردم کمک کنیم بتوانند غرفه را پیدا کنند.

با تغییر چندباره نام سالن‌ها نیز مواجه بودیم؛‌ این مسئله هم برای دسترسی مخاطبان مشکلاتی ایجاد کرد.

بله. برای مثال سالنی که ما در آن غرفه داریم، در روز افتتاحیه با تغییر نام مواجه شد. اغلب ناشران بنر و تبلیغات آماده کرده بودند که این جابجایی موجب ناهماهنگی‌هایی شد.

این مسئله در شبستان هم اتفاق افتاد و باعث سردرگمی مخاطبان شد؛ ضمن آنکه از نظر اقتصادی هم به ناشران لطمه وارد می‌کند. نقشه نمایشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطبان با یک تور لذت‌بخش خرید کتاب مواجه شوند نه اینکه با سردرگمی و خستگی کتاب بخرند. نقشه نمایشگاه هم تا روز آخر آماده نبود؛ این مسئله نیز موجب سردرگمی مخاطبان و زیان اقتصادی برای ناشران شد.

استقبال مخاطبان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

استقبال نسبت به سال گذشته مناسب نبود و به نظر من، این مسئله برای صنعت نشر، زنگ خطر است. حدس همگان این بود که اگر روند سال گذشته ادامه داشته باشد، صنعت نشر امسال در نمایشگاه با رونق قابل توجهی روبرو می‌شود اما این امر محقق نشد و برعکس بازدید و استقبال کم است. بسیاری از ناشران از این مسئله ناراضی بودند و متضرر شدند و حتی نتوانستند هزینه اجاره غرفه‌هایشان را با فروش کتاب جبران کنند. به نظر من این مسئله زنگ خطر است، چرا که دسترسی خوب مصلی، انتظارات دیگری را برای ما ایجاد کرده بود.

دلیل چنین وضعیتی را چه می‌دانید؟

چنین وضعیتی نشان از شاخص‌های اقتصادی دیگری دارد که به بازار کتاب لطمه می‌زند. به نظر من برخی نوسانات در وضعیت اقتصادی کشور که اثرات آن به بازار نشر هم رسیده است، در این جریان تأثیر داشت. مسئله دوم این است که گاهی مخاطب به نمایشگاه مراجعه می‌کند، اما به دلیل قیمت بالای کتاب اقدام به خرید نمی‌کند. مشکل اینجاست که این روزها خواستن کتاب هم کم شده است؛ یعنی بحث نتوانستن به وضعیت اقتصادی برمی‌گردد، اما نخواستن کتاب و نخواندن کتاب، معضل دیگری است که ریشه آن اجتماعی و فرهنگی است. زنگ خطر دوم جدی‌تر است.

اقتصاد و فرهنگ تا حد زیادی بر روی هم تأثیر می‌گذارد.

دقیقاً همین‌طور است؛ اثر ترکیبی این عوامل، باعث بروز چنین وضعیتی شده است. یعنی سوءاثر اقتصادی با سوءاثر فرهنگی ترکیب شده و هم‌افزایی منفی به همراه داشته است. بحث اقتصادی بر روی دانشگاه‌ها هم اثر می‌گذارد؛‌ پیش‌تر بودجه‌های فرهنگی برای خرید کتاب صرف می‌شد، اما امسال این بودجه‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و این وضعیت نامناسب را می‌توان از میزان خرید دانشگاه‌ها به وضوح دید. متأسفانه بودجه‌های فرهنگی آنها کاهش پیدا کرده و دانشگاه‌ها نمی‌توانند از فرصت نمایشگاه به خوبی استفاده کنند.

«سمت» در نمایشگاه امسال چه خدماتی ارائه می کند و برای مخاطبان چه خبرهایی دارد؟

سازمان «سمت» امسال در حوزه نشر، سال پرکاری داشته و حدود 130 عنوان کتاب جدید در حوزه‌های مختلف منتشر کرده است. علاوه بر آن، تلاش کرده است در فضای مجازی هم تسهیلاتی را برای مخاطبان فراهم کند. برخی از مخاطبان دیگر کتاب کاغذی مطالعه نمی‌کنند و در فضای آنلاین و دیجیتال سیر می‌کنند؛ چنین مخاطبانی به دنبال کتاب‌های آنلاین و دیجیتال هستند. «سمت» نیز سعی کرده است به این‌سو حرکت کند. نشر الکترونیک «سمت» در همین راستا راه‌اندازی شد و حدود نیمی از کتاب‌های «سمت» به صورت الکترونیکی در اختیار مخاطبان قرار دارد. علاوه بر آن، تلاش کردیم برای آنکه دسترسی عمومی به کتاب‌ها محقق شود، «سمت» برای رساندن کتاب کاغذی به مخاطبان سعی کرد کاستی‌های شبکه توزیع را جبران کند و به همین منظور برای تقویت این مسئله، قراردادی را با شرکت پست منعقد کرد که بتواند از این بستر نشر الکترونیک استفاده کند و مخاطبان به صورت آنلاین سفارش کتاب ثبت کنند و به صورت رایگان یعنی بدون پرداخت هزینه ارسال، در هر نقطه از ایران کتاب مورد نظرشان را دریافت کنند.  

بنابراین دو خدمت جدید برای امسال ارائه کردیم؛ یکی نشر الکترونیک که کتاب‌هایی به صورت دیجیتال و تحت نرم‌افزار کتابخوان اخصاصی «سمت» با قیمتی بسیار پایین‌تر از کتاب‌های کاغذی ارائه می‌شود و نکته دیگر اینکه از همان بستر می‌توانند استفاده کنند و سفارش کتاب کاغذی بدهند.

آیا مشابه این اقدام در دیگر نشرهای دانشگاهی وجود دارد؟

ما در این حوزه اولین سازمان انتشاراتی هستیم که امکان خرید آنلاین کتاب‌ها و ارسال رایگان را به سراسر کشور فراهم کردیم. مسئله ارسال رایگان، بحث انتفاعی نیست؛ بلکه ما به رسالت‌مان عمل می‌کنیم با آنکه برای «سمت» هزینه‌بردار نیز هست.

امیدوارم که بازار نشر از این وضعیت رکود خارج شود. رکودی که در این چند سال حاکم شده است. بازار کمک‌آموزشی‌ها بازار متفاوتی است که اساساً نمی‌توان در تحلیل بازار نشر آن‌ها را محاسبه کرد. بازار نشر کودک هم اوضاع متفاوتی است. اما بقیه حوزه‌های نشر را می‌توان در میانگین داده‌ای مورد ارزیابی قرار داد. البته ما هم تلاش می‌کنیم که کتاب‌ها را با کیفیت بهتر و قیمت کمتر ارائه دهیم تا بتوانیم مخاطب را دوباره با کتاب آشتی بدهیم.

 

١٦:٢٣ - 1397/02/19    /    شماره : ١٨٨٠    /    تعداد نمایش : 99


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: