نسخه چاپی

كد كتاب : 2077/ گروه تخصصي : تاريخ ,



تاریخ‌ نگاری در قرن بیستم : از عینیت علمی تا چالش پسامدرن

Historiography in the Twentieth Century : From Scientific Objectivity to the Postmodern

<#f:29/>

نويسنده : ‌گئورگ ایگرس

Georg G. Iggers

مترجم : محمد ابراهیم باسط

Mohammad Ebrahim Baset

طرف مشارکت داخلی : ندارد

طرف مشارکت خارجی : ندارد

چاپ : اول ، 1396

تعداد صفحه : 272 ص

978-600-02-0454-9

قيمت : 120000 ريال



مرحله تولید کتاب : جدید

شرح :

كتاب حاضر براي دانشجويان رشته تاریخ به عنوان کتاب کمکی دروس فلسفه تاریخ، تاریخ‌نگاری، و مکاتب تاریخ‌نگاری ترجمه شده است. اميد است علاوه بر جامعه دانشگاهي، ساير علاقه‌مندان نيز از آن بهره‌مند شوند.

چكيده :

برای کسانی که می‌خواهند بدانند تاریخ، در تکاپوهای خود برای تبدیل شدن به یک رشته دانشگاهی و علمی، از آغاز این تکاپوها در قرن نوزدهم میلادی تا آخرین تلاش‌ها در انتهای قرن بیستم، چه مسیرهایی را طی کرده و چه تحولات روش‌شناختی‌ای در پژوهش تاریخی و در فهم هستی‌شناختی‌ وقایع تاریخی را پشت سر گذاشته، مطالعه این کتابْ مفید، راهگشا و هیجان‌انگیز خواهد بود. در این مسیر، اندیشه‌های مختلفی در دانشوری تاریخ به میان آمده است که در کتاب حاضر دست‌کم به مهم‌ترین آنها پرداخته می‌شود، از آن جمله است: مکتب تاریخی رانکه، تاریخ‌دانان طرفدار علوم اجتماعی، گرایش‌های کمّی‌نگر در آمریکا و فرانسه، علم تاریخ مارکسیستی، مکتب آنال، تاریخ اقتصادی و اجتماعی و تقابل آنها با تاریخ سیاسی، تاریخ در اندیشه اعضای مکتب فرانکفورت، تاریخ خُردنگر، چرخش زبانی در تاریخ و تاریخ زندگی روزمره. خواننده با مطالعه این کتاب، در عین اختصار، با اهمّ بحث‌های مطرح‌شده در این موضوعات آشنا می‌شود و راه‌هایی برای تکمیل و ادامه مطالعاتش بر او گشوده خواهد شد، بلکه شاید رهیافت‌های روش‌شناختی جدیدی نیز بر او گشوده شود و بتواند در پژوهش‌های تاریخی آتی خویش از آنها بهره ببرد. از این منظر، این کتاب هم به کار دانشجویان می‌آید و هم به کار پژوهشگرانی که مستقیماً در پژوهش تاریخی دست دارند.
’اگر به دنبال یک کتاب مقدماتی بسیار خوب و پر از اطلاعات در مورد برخی از دیدگاه‌های مهم تاریخی در حدود یک قرن گذشته هستید... کتابی از این بهتر پیدا نمی‌کنید.‘

ریچارد ایوانز

’این کتاب همه خوبی‌هایی را که از ایگرس انتظار داریم در خود جمع کرده است: وضوح، بی‌طرفی، توازن، و توانایی نشان دادن ارتباط بین روندهای نگارش تاریخ با بافت‌های اجتماعی و فرهنگی‌شان.‘

پیتر برک

درباره نويسنده :

<#f:35/>

فهرست :

مقدمه مترجم
پیشگفتار و سپاسگزاری
درآمد
مرحله اول: پدیدار شدن تاریخ در قامت یک رشته حرفه‌ای
    فصل اول: تاریخ‌باوری کلاسیک به مثابه مدلی برای دانشوری تاریخ
    فصل دوم: بحران در تاریخ‌باوری کلاسیک
    فصل سوم: تاریخ اقتصادی و اجتماعی در آلمان و سرچشمه‌های جامعه‌شناسی تاریخی
    فصل چهارم: سنت‌های تاریخ اجتماعی در آمریکا
مرحله میانی: چالش علوم اجتماعی
    فصل پنجم: فرانسه: آنال
    فصل ششم: نظریه انتقادی و تاریخ اجتماعی: «علم اجتماعی تاریخی» در جمهوری فدرال آلمان
    فصل هفتم: علم تاریخ مارکسیستی از ماتریالیسم تاریخی تا انسان‌شناسی انتقادی
تاریخ و چالش پسامدرنیسم
    فصل هشتم: لورنس استون و «تجدیدحیات روایت»
    فصل نهم: از تاریخ کلان تا تاریخ خُرد: تاریخ زندگی روزمره
    فصل دهم: «چرخش زبانی»: پایان تاریخ به عنوان یک رشته دانشورانه؟
    فصل یازدهم: از چشم‌انداز دهه 1990
ملاحظات پایانی
    ۱. «پایان تاریخ»؟
    2. پایان تاریخ به عنوان یک کار دانشورانه؟
    3. پایان ’روشنگری‘!
مؤخره: نگاهی به گذشته در ابتدای قرن بیست‌ویکم
واژه‌نامه‌ها
    فارسی ـ انگلیسی
    انگلیسی ـ فارسی
نمایه‌ها
نمایه اعلام
نمایه موضوعات و آثار


نظرات بینندگان
این آیتم فاقد نظر می باشد

نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: