نسخه چاپی

كد كتاب : 888/ گروه تخصصي : فلسفه و كلام ,



معرفت‌ شناسي اجتماعي ( طرح و نقد مكتب ادينبورا )

The Social Epistemology of the Edinburgh School

برگزيده بيست و چهارمين دوره كتاب سال ، 1385

نويسنده : دكتر سعيد زيباكلام

Saeed Zibakalam , PhD

مترجم : <#f:16/>

<#f:281/>

طرف مشارکت داخلی : ندارد

طرف مشارکت خارجی : <#f:243/>

چاپ : دوم ، 1389

تعداد صفحه : 352 ص

978-964-459-936-1

قيمت : 40500 ريال



مرحله تولید کتاب : چاپ شده

شرح :

كتاب حاضر براي دانشجويان رشته فلسفه در مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا و رشته جامعه‌شناسي در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا به‌عنوان كتاب مبنايي تدوين شده است.

چكيده :

از زمان طرح انتقادهای بنیانی ویرانگر بر مبانی پوزیتیویسم و نگتیویسم منطقی در طول دو دهه 1950 و 1960 و اضمحلال متعاقب آنها، رویکردهای متعددی پیرامون تبیین و فهم معرفت، به ویژه معرفت علمی، ظهور کرده است. این رویکردها دو موضوع بنیانی معرفت‌شناسی را وجهه همّت خود قرار داده‌اند: نخست، تبیین چگونگی ارزیابی دعاوی معرفتی، و دوم، منزلت یا خصلت باور یا دعوی معرفتی پذیرفته‌شده. در حوزه علم‌شناسی- فلسفه علم، جامعه‌شناسی علم، و تاریخ علم-یکی از فعال‌ترین و تحدی‌آمیزترین مکاتب و مناظر نوظهور و بالنده، مکتب معرفت‌شناسی اجتماعی ادینبور است که از اواخر دهه شصت میلادی آغاز به تکوین و توسعه کرده است. این مکتب با بهره‌برداری از آراء لودویگ ویتگنشتاین، عمیق‌ترین و پرنفوذترین فیلسوف قرن بیستم و تامس کوهن، مشهورترین و پرنفوذترین فیلسوف و مورخ علم‌شناس معاصر، نقش شواهد تجربی، معقولیت، و منافع یا تعلقات اجتماعی را در ارزیابی نظریه‌های علمی و غیرعلمی مورد نظریه‌پردازی قرار داده، سه استدلال برای نسبی‌انگاری معرفت‍‌شناختی و ابزارانگاری هستی‌شناختی مطرح می‌کند. همچنین، این معرفت‌شناسی اجتماعی تمام موازین و معیارهای ارزیابی معرفت را نیز نسبی و ابزاری می‌کند. و نهایتاً رابطه‌ای میان اهداف و تعلقات اجتماعی-سیاسی، و دعاوی معرفتی و چگونگی ارزیابی آنها برقرار می‌کند. در این اثر،تمام استدلالات فلسفی این مکتب مورد بازسازی و سپس ارزیابی نقادانه قرار گرفته است. در نهایت راههایی برای رهانیدن مکتب ادینبورا از پاره‌ای معضلات آن ارائه شده، و حوزه‌های بکر و ناکاویده‌ای به منزله عرصه‌های قابل پژوهش و توسعه ظرح شده است.

درباره نويسنده :

مترجم کتاب، سعید زیباکلام در سال 1322 در تهران متولد شد و. در سال 1356 مقطع کارشناسی مهندسی برق و الکترونیک را در انگلستان به پایان رساند و در همان سال دوره کارشناسی ارشد صلح‌شناسی را در دانشگاه برادفورد انگلستان آغاز کرد و در سال 1357 به ایران بازگشت. در سال 1365 دوره دکتری را در رشته فلسفه در دانشگاه لیدز انگلستان آغاز کرد و در سال 1369 فارغ‌التحصیل شد. وی هم اکنون دانشیار فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران است و در حوزه‌های فلسفه و روش‌شناسی علوم (طبیعی و اجتماعی)، فلسفه سیاست، فلسفه‌های پست مدرن مشغول به آموزش و پژوهش است. از آثار وی علاوه بر انتشار مقالات متعدد پژوهشی در مجلات تخصصی بین‌المللی در حوزه‌های روش‌شناسی علوم و نظریه معقولیت چاپ شده است. از آثار دیگر وی کتاب چیستی علم، کتاب نظریه لیبرال دموکراسی، ساختار انقلابهای علمی است. او در حال حاضر مشغول سه کار پژوهشی است: در حوزه علم‌شناسی روش‌شناسی نیوتن، در حوزه فلسفه‌شناسی عقل و استدلال و عقلانیت، و در حوزه قرآن‌پژوهی کتاب سرخ.

فهرست :

مقدمه
فصل اول: در جستجوي حقيقت
فصل دوم: حقيقت، معلول جامعه
فصل سوم: تاريخ‌نگاري دروني و بروني علم
فصل چهارم: معقوليت و شواهد تجربي
فصل پنجم: نظريه معقوليت طبيعي و نسبي‌انگاري
فصل ششم: معقوليت و نسبي‌انگاري
فصل هفتم: معقوليت و تعيّن ناقص نظريه‌ها
مؤخره: امكان نجات مكتب ادينبورا
فهرست منابع و ارجاعات
واژه‌نامه فارسي ـ انگليسي
واژه‌نامه انگليسي ـ فارسي
فهرست اسامي
فهرست موضوعي


نظرات بینندگان
این آیتم فاقد نظر می باشد

نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: