از سوی انتشارات سمت؛

انتشار کتاب «اقتصادسنجی؛ تک معادلات با فروض کلاسیک»

۰۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۵ کد : ۲۳۱ اخبار معرفی آثار
تعداد بازدید:۴۰۸۵
کتاب «اقتصادسنجی؛ تک معادلات با فروض کلاسیک» تالیف مسعود درخشان استاد دانشگاه علامه طباطبایی است که به همت عاطفه تکلیف تلخیص و توسط انتشارات سمت با ۴۲۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۸ هزار تومان منتشر شد.
انتشار کتاب «اقتصادسنجی؛ تک معادلات با فروض کلاسیک»

کتاب حاضر، حاصل تلخیص و تجدیدنظر کتاب «اقتصادسنجی: تک‌ معادلات با فروض کلاسیک» است که «سمت» آن را در سال 1374 در دو مجلد و بیش از یک هزار صفحه منتشر کرد و برنده جایزه پانزدهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. جلد اول این کتاب در سال 1397 به چاپ سیزدهم و جلد دوم آن در سال 1396 به چاپ یازدهم رسید. 

نویسنده در پیشگفتار آورده است: «مطالب این کتاب، منطبق با سرفصل‌های درس اقتصادسنجی (1) مصوب شورای تحول علوم انسانی برای دورۀ کارشناسی اقتصاد است. در این کتاب سعی شده است تا مفاهیم کلیدی اقتصادسنجی به زبانی دقیق اما ساده و روان به همراه مثال‌های متعدد بیان شود ضمن آن‌که بر اثبات بسیاری از قضایا و استخراج فرمول‌ها تأکید شده است. پیش‌فرض ما این است که دانشجویان عزیز، استفاده از نرم‌افزارهای اقتصادسنجی را در کارگا‌ه‌های آموزشی فرا خواهند گرفت و لذا به طرح این مباحث نپرداخته‌ایم. امیدواریم با توفیقات الهی بتوانیم کتاب دوم را تحت عنوان «نقض فروض کلاسیک و سیستم معادلات» که منطبق با سرفصل‌های اقتصادسنجی (2) مصوب شورای تحول علوم انسانی برای دورۀ کارشناسی اقتصاد است، به زودی نهایی و منتشر نماییم.»

در مقدمه نیز آمده است: «از منظر تاریخی، می‌توان گفت که بعد از تأسیس «انجمن اقتصادسنجی» در سال 1931 در آمریکا و انتشار مجله اکونومتریکا در سال 1933، مطالعات اقتصادسنجی مورد توجه جدی اقتصاددانان قرار گرفت و مقالات متعددی در «روشهای اقتصادسنجی»، «نظریات اقتصادسنجی» و «روش‌شناسی اقتصادسنجی» به سرعت منتشر شد. با رشد فناوری رایانه‌ها و تولید نرم‌افزارهای پیشرفته، کاربرد اقتصادسنجی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در سطوح خرد و کلان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. با توسعه اقتصادسنجی در اواخر قرن بیستم، حوزه‌های جدیدی در مطالعات اقتصادی ایجاد شد که از آن جمله می‌توان به «اقتصادسنجی کلان»، «اقتصادسنجی خرد» و «اقتصادسنجی مالی» اشاره کرد.

سابقه تدریس اقتصادسنجی در ایران به سال 1347 بازمی‌گردد که با جدا شدن رشته اقتصاد از دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد تأسیس شد. از آن زمان تاکنون، آموزش و پژوهش در اقتصادسنجی رشد بسیار چشمگیری در همه دانشگاه‌های کشور داشته و کتاب‌های ارزشمندی در سطوح مختلف به زبان فارسی منتشر شده است. برخی اقتصاددانان ایرانی که شهرت جهانی دارند از صاحب‌نظران اقتصادسنجی هستند و لذا می‌توان گفت که رشد و توسعه اقتصادسنجی در سطح جهانی مدیون برخی اقتصاددانان ایرانی است.»

در پشت جلد این اثر می‌خوانید: «این کتاب، خلاصه شده دو مجلد کتاب اقتصاد سنجی تحت همین عنوان و منطبق بر سرفصل‌های مصوب شورای تحول علوم انسانی برای درس اقتصاد سنجی دوره کارشناسی است. تخمین تک معادلات با فروض کلاسیک به روش‌های حداقل مربعات معمولی و حداکثر راستنمایی و آموزن فرضیه‌ها، محورهای اصلی این کتاب است. با اینکه از جبر ماتریس نیز در تبیین مفاهیم و روش‌های تخمین و آزمون استفاده شده، سادگی و روانی مطالب به همراه مثال‌های متعدد، از ویژگی‌ این کتاب است.»

فصل‌های اول تا نهم، مربوط به تخمین پارامترهای مدل رگرسیون خطی ساده یا چند متغیره با روش حداقل مربعات معمولی است. در فصل دهم به روش بسیار مهم حداکثر راستنمایی پرداخته‌ شده است. بعد از بررسی ویژگی‌های آماری این روش، تخمین مدل رگرسیون ساده با استفاده از روش حداکثر راستنمایی مطرح شده است. آزمون فرضیه در تخمین حداکثر راستنمایی، آخرین بخش فصل دهم را تشکیل می‌دهد.

 

برای تهیه کتاب روی تصویر کلیک کنید

کلید واژه ها: اقتصاد سنجی مسعود درخشان عاطفه تکلیف اقتصادسنجی اقتصاد


نظر شما :