کتاب «اخلاق اطلاعات؛ مبادی و مسائل» منتشر شد

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۰ کد : ۲۷۷ اخبار معرفی آثار
تعداد بازدید:۴۳۵۰
سازمان سمت کتاب «اخلاق اطلاعات؛ مبادی و مسائل» تألیف مهدی شقاقی را در ۲۸۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۶ هزار تومان منتشر کرد.
کتاب «اخلاق اطلاعات؛ مبادی و مسائل» منتشر شد

کتاب حاضر برای دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «مبانی اخلاق حرفه‌ای» تدوین شده است.

علاوه بر آن در دورۀ کارشناسی رشتۀ مطالعات ارتباطی برای درس «اخلاق رسانه» و همچنین برای دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ دین و رسانه برای درس «اخلاق و رسانه» و دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ تکنولوژی آموزشی برای درس «فلسفه و اخلاق در فناوری» و همچنین دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت رسانه برای درس «اخلاق حرفه‌ای» می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. امید است علاوه بر جامعۀ دانشگاهی، سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.

نویسنده در مقدمه آورده است: «اطلاعات» کلمه‌ای است که در گفتگوهای روزمرۀ مردم عصر حاضر بسیار به کار می‎‌رود و شاید بتوان گفت که تکرار آن به مرز ملال‎‌آوری رسیده است. هم مردم عادی مرتب از آن استفاده می‎‌کنند و هم در مراکز و مؤسسات پیشرفته، جزو اصطلاحات علمی پرکاربرد متخصصان است.

این کلمه، ازجمله واژه‌‏های نادری است که در مراتب مختلف اجتماعی، علمی و حرفه‎‌ای، معانی و دلالت‌‎های مختلفی دارد. همه از آن سخن می‎‌‌گویند و در عین اینکه مدلول‎‌های مختلفی در ذهن دارند، گویا هراسی پنهان نیز از آن وجود دارد. سیاست‎مداران نگران اشاعۀ اطلاعاتی هستند که ممکن است تبعات اجتماعی و سیاسی داشته باشد. مردم عادی نگران انتشار اطلاعاتی هستند که به حریم خصوصی یا کسب‌وکار آن‌ها مربوط می‌شود. دانشمندان نگران سرقت اطلاعات علمی‌شان هستند و در اندیشه‌اند که مبادا از اطلاعات علمی حساس درجهت خلاف منافع انسانی استفاده شود. رسانه‎‌ها نگران هستند که اطلاعات، از مجاری خارج از کنترل و نفوذ آن‌ها در میان مردم جریان پیدا کند. شرکت‌‎ها نگران امنیت اطلاعات کسب‌وکارشان برای حفظ مزیت رقابتی هستند و در عین حال، گوشۀ چشمی نیز به اطلاعات رقبا دارند. پیداست که اطلاعات ثروتی سیال است که گروه‎‌های مختلف علمی و سیاسی سعی می‌کنند آن را مهار و از آن بهره‌برداری کنند، اما چون به‌راحتی از معیارهای مالکیت سنتی می‎‌گریزد، باعث نگرانی شده است.»

در ادامه نیز یادآوری می‌کند: «در کتاب حاضر، تلاش شده است تا سرنخ‌‎های اصلی تفکر اخلاقی در حوزۀ اطلاعات در چارچوب این دو پارادایم اصلی ارائه شود و پایه‎‌ای باشد برای متخصصان علاقه‎‌مندی که قصد دارند به مطالعه و پژوهش در این حوزه گام بگذارند. از این منظر، کتاب حاضر، کتابی بنیادی است، اما در آن تلاش کرده‌ایم با بحث دربارۀ مسائل اخلاقی روز، ازجمله حریم خصوصی، سرقت علمی، رسانه‎‌ای الکترونیکی، شبکه‎‌ای اجتماعی، موتورهای جستجو و کلان‌داده‌ها، دانشجویان را در دروس اخلاق حرفه‎‌ی در علم اطلاعات دورۀ کارشناسی، اخلاق فناوری اطلاعات دورۀ کارشناسی رشتۀ مهندسی فناوری اطلاعات، و اخلاق فناوری اطلاعات دورۀ کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی یاری کنیم. برخی از این مباحث، ازجمله مباحث یاد شده، بسیار نو هستند و در کتب فارسی غیردرسی نیز بدان‎‌ها نپرداخته‌اند و علاوه بر کمک به امر آموزش، در پیدا کردن مسائل پژوهشی نیز به علاقه‎‌مندان یاری می‌کند.» 

کتاب از سه فصل با عناوین؛ چیستی اطلاعات، مبادی اخلاق اطلاعات و مسائل اخلاق اطلاعات تشکیل شده است. در فصل اول این کتاب، نویسنده درباره دلالت‎‌های علمی مختلف کلمۀ «اطلاعات» و تعاریف مختلفی را از مناظر متعدد دسته‌‎بندی کرده است. در فصل دوم، آغازگاه‌‏ها و اصول اخلاق اطلاعات را در دو اردوگاه رقیب، با مطالعات تاریخی آغاز کرده و با مباحث فلسفی به پایان برده است. در فصل سوم، مباحث درازدامنی دربارۀ مسائل اخلاق اطلاعات از پیش روی خوانندۀ  گذشته و 14 مسئلۀ اخلاقی روز در باب اطلاعات، به بحث گذاشته شده است.

 

کلید واژه ها: اخلاق اطلاعات اخلاق درس اخلاق علم اطلاعات و دانش شناسی علم اطلاعات مهدی شقاقی اخلاق حرفه ای مطالعات ارتباطی دین و رسانه اخلاق و رسانه تکنولوژی آموزشی فلسفه و اخلاق در فناوری مدیریت رسانه


نظر شما :