کتاب «تفکر از دریچه زیبایی‌شناسی» منتشر شد

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۶ کد : ۲۷۴ اخبار معرفی آثار
تعداد بازدید:۳۱۴۳
کتاب «تفکر از دریچه زیبایی‌شناسی» تالیف مریلین جی. استوارت ترجمه فرشته صاحب قلم توسط سازمان سمت در ۱۹۵ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و ۳۲ هزار تومان منتشر شد.
کتاب «تفکر از دریچه زیبایی‌شناسی» منتشر شد

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته‌های هنر و فلسفه در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی دروس «زیبایی‌شناسی» (رشتۀ هنر) و «فلسفۀ هنر و زیبایی‌شناسی» (رشتۀ فلسفه) ترجمه شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.

مترجم درباره این کتاب نوشته است: «کتاب تفکر از دریچۀ زیبایی‏‌شناسی را پس از ترجمه و اطمینان در باب وفاداری به مضمون‏‌ها و معانی آن، باری دیگر از دریچۀ ساختار پژوهشی آن بررسی کردم. حاصل کارْ درک رویکرد شناختی و الگوی بی‏نظیر کار او بود. فرایند پژوهش و نگارش او را دقیق واکاوی کردم و تمرین‌‏های کتاب را در زندگی روزمره به‏‌کار گرفتم. طرح‏‌درس‌‏ها را به‏‌دقت بررسی و تداعی‏‌های شبانه‌‏روزی‌‏ام را با علاقه ثبت کردم. باور داشتم که برای درک عمیق کتاب باید در جایگاه مخاطب زندگی کنم. در این دوران، خاطرات زیادی از پرسش‏‌ها و کندوکاوهای فلسفی و زیبایی‌‏شناختی دوران کودکی‌‏ام را به‌‌‏یاد آوردم. در اتاقم، بولتن بوردی را به پرسش‏‌های فلسفی اختصاص دادم، تمرین تمییز پرسش‏‌های فلسفی از دیگر پرسش‏‌ها برایم نقطۀ ‏عطفی در شناخت معانی کتاب بود. به انواع پرسش‏‌های معنوی، مفهومی، ارزشی، متافیزیکی، واقعی و تفسیری پیرامون خود فکر کردم؛ این تمرین‏ها آن‏قدر تداوم داشت تا جایی که از مریلین استوارت جدا شدم و خودم در جایگاهی مستقل به طرح مسائل فلسفی و تجربه‏‌های زیبایی‏‌شناختی پرداختم.»

برای کندوکاو فلسفی و عمق بخشیدن به تجربۀ زیبایی‌‏شناسی کودکان، باید ابتدا چنین فضایی را خود تجربه کنیم و از مرز ترس‌‏ها، تردیدها، بایدها و نبایدهای گذشته بگذریم.

آثار هنری و بستر ارائۀ آن‏ها در تاریخ هنر، فرهنگ مردمی (فولکلور) و رویدادهای جاری، سرچشمۀ بزرگی برای کندوکاو فلسفی و زیبایی‏‌شناختی ‏است. نویسنده در این کتاب با تکیه بر رویکردهای معاصر آموزش هنر دیسیپلین‏‌محور رهنمودهای بی‏نظیری برای طراحی آموزش هنر متعادل در اختیار ما قرار می‌‏دهد؛ و نیز در طراحی مسائل و حل آن‏ها، روشی مؤثر با ساده‌‏ترین بیان را معرفی می‌‏کند.

در پیشگفتار این اثر آمده است: «در مجموعه کتاب‏‌های آموزش هنر در عمل، برای مربی هنر، مربی هنر موزه، دانشجو، پژوهشگر و فرد غیرحرفه‌ای مشغول در کار هنر، یک نمای کلی نظری و عملی از عناوین مهم آموزش هنر فراهم است. این مجموعه با هدف پاسخگویی به نیازهای آن گروه از مربیان هنری پدید آمده است که می‏خواهند دربارۀ موضوعات موجود، دلایل منطقی و مضامین عملی در برنامه‏‌های درسی پیشنهادی با دورنمای پژوهشی و سیاسی گوناگون شناخت پیدا کنند.

این مجموعه بر کارِ آگاهانه تأکید دارد. در هر متن، موضوعی در کانون توجه قرار می‌گیرد که در آموزش هنر و بیانیه‏های پشتیبان آن، توجه زیادی را به خود جلب کرده است؛ ولی نه آن موضوعاتی که همواره در کلاس‌‏های درس با پیشنهادهای واضح، کوتاه و در دسترس همراه‌‏اند. با طرح موضوعات جدید، کتاب‌هایی به این مجموعه افزوده خواهند شد؛ با این هدف که کامل‌‏کنندۀ کتابخانه‌‏های حرفه‌ای برای کارشناسان «آموزش هنر» باشند و به زندگی دانش‏‌آموزان (دانشجویان) هنر کمک کنند.»

الدون کاتر ویراستار این اثر در پیشگفتاری که بر آن نوشته بیان می‌کند: « این کتاب راهنمایی عملی برای کمک به مربیانی است که به سازمان و ساختار لازم برای آموزش مبتنی بر کندوکاو موفق، اطمینان دارند. مربیانی که به پیشرفت خود در زمینۀ مهارت‏‌های طراحی و طرح پرسش و همچنین قابلیت‌‏های خود در شناخت موضوعات مهم دنیای هنر علاقه‏‌مندند، در بسیاری از الگوهای آزمودنی کلاسی، پیشنهادهایی می‌‏یابند که به آن‏ها کمک می‏‌کنند. مریلین استوارت، که از کارهایش در کندوکاو فلسفی و آموزش هنر برپایۀ چهار مؤلفۀ تاریخ هنر، نقد هنر، محصول هنری و زیبایی‌‏شناسی شناخته می‏‌شود، نمونه‌‏های بسیاری از آموزش درست سازمان‌‏یافته را به‌‏دست می‏‌دهد. او با طرح نمونه‌‏هایی بر پایۀ کندوکاو منطقی، نشان می‏‌دهد که می‏توان از روند پرسشگری در کلاس درس و کارگاه هنر بهره گرفت و به دانش‏‌آموزان کمک کرد تا دریابند که می‌‏توانند دربارۀ زیبایی‏‌شناسی واضح بیندیشند.»

در این کتاب تلاش می‏‌شود الگوهایی برای مربیان فراهم شود. همچنین در این کتاب علاوه‌‏بر تأمین بنیانی برای گنجاندن کندوکاو فلسفی در برنامۀ هنر، اطلاعاتی دربارۀ نظریه‏‌های هنر، پیشنهادهایی برای برنامه‌ریزی کندوکاو فلسفی، نمونۀ برنامه و اهداف میانجی/ فرعی و نتایج درسی و مثال‏‌هایی از برنامۀ درسی و دیگر منابع مفید برای مربیان خواهان افزودن کندوکاو فلسفی به برنامۀ آموزشی مطرح می‌‏شود.

در فصل اول، زیبایی‌‏شناسی حوزه‌‏ای از کندوکاو فلسفی معرفی می‏‌شود و پیوندهای آن را با علایق و توانایی‏‌های کودکان و سرانجام، مفاهیم و مهارت‌‏ها و نگرش‌‏های ارتقایافته از طریق برنامۀ آموزشی نشان داده می‌شوند.

در فصل دوم، بررسی مختصری در مورد دیدگاه‌‏های سنتی زیبایی‏شناسی غربی و راه‌هایی برای تشخیص پرسش‌های فلسفی خواهید خواند. نمونه‌‏هایی از پرسش‌‏ها و پاسخ‌‏های طرح‌‏شده در طی سال‌ها، مطرح و پیوند میان دیدگاه‌های دانش‌‏آموزان در مورد موضوعات فلسفی در فرایند خلق و واکنش به هنر نیز عرضه می‏‌شوند.

فصل سوم به رهنمودهایی برای شرکت دانش‏آموزان در گفت‏وگوهای فلسفی اختصاص داده شده است.

در فصل‌‏های چهارم تا هفتم، تمرکز بر کار عملی است. خوانندگان پیشنهادهایی در مورد مهارت‌ها و مفاهیم تدریس دربارۀ کندوکاو فلسفی خواهند یافت. بسیاری از راهبردهای مطرح‏‌شده مختص مربیانی‏ است که از صرفاً دادن امکان طرح پرسش‏ها و موضوعات فراتر رفته‌‏اند و برای این پرسش‌ها و موضوعات، برنامه‏ریزی و دربارۀ آن‏ها، واحدها و درس‌هایی طراحی کرده‏اند. در این فصول، به نتایج یادگیری خاصی نیز اشاره می‌‏شود.

در پشت جلد این اثر نیز درج شده است: «همه ما در زندگی روزمره با موضوعات فلسفی ذاز جمله زیبایی‌شناسی سروکار داریم و به دنبال آن‌ چنین پرسش‌هایی در اشکال مختلف در ذهن ما شکل می‌گیرد و مطرح می‌شود. نکته جالب توجه این است که عموماً از کندوکاو و بررسی این موضوعات هراس داریم. مریلین استوارت در این کتاب با روش ساده و بسیار عمیق به کندوکاو موضوعات فلسفی و زیبایی‌شناختی می‌پردازد و با ارائه راهبردها و تمرین‌های دقیق مربیان را در مسیر آموزش چنین مضامینی هدایت می‌کند. این کتاب کندوکاو فلسفی را به فرایند ادراک عمیق‌تر هنر در بستر زندگی بدل می‌کند و برای تدیس زیبایی‌شناسی، روش بسیار کاربردی و قابل درکی را معرفی می‌کند. مطالعه و به‌کارگیری تمرین‌های این کتاب را به همه علاقه‌مندان رشته هنر توصیه می‌کنیم.»

 

کلید واژه ها: تفکر زیبایی شناسی فرشته صاحب قلم


نظر شما :